Inhoud DGM Training

Doel:
In de training leert u zich bewust worden van uw manier van communiceren met leerlingen en leert u de basisvaardigheden uit de Denkstimulerende Gespreksmethodiek (DGM) in te zetten, om de taal-denkontwikkeling van kinderen te stimuleren, de hele dag door.

In de DGM-training voor leerkrachten leert u denkgesprekken voeren met kinderen. Daarbij is veel aandacht voor uw eigen interactievaardigheden. U wordt zich o.a. bewust van de manier waarop u communiceert. Het gaat om vragen als:
● Welke vragen stel ik eigenlijk?
● Aan welke kinderen stel ik welke vragen?
● Prikkelen mijn vragen genoeg tot nadenken?

U leert de basisprincipes om goede gesprekken met kinderen te voeren en ze zelfstandig na te laten denken. Tenslotte leert u effectief te reageren op antwoorden van kinderen. Zo krijgt u zicht op de invloed van taal op het denken.

Deze methodiek is o.a. gebaseerd op de DGM van Marion Blanc en is geschikt voor alle collega’s in het basisonderwijs, die betrokken zijn bij de ontwikkeling van leerlingen en/of bijvoorbeeld kind-gesprekken voeren, zowel in onderbouw als bovenbouw.

Bijeenkomst 1:
● Taalontwikkeling, basis kennis opfrissen
● Ervaren DGM
● Theorie DGM, m.b.t. Taalaanbod
● Zelf oefenen / ervaren van de diverse niveaus
● Huiswerkopdracht

Bijeenkomst 2:
● Evaluatie huiswerk
● Vervolg DGM theorie, m.b.t. Taalruimte
● Zelf aan het werk met materiaal en vragen bedenken
● Theorie DGM m.b.t. antwoord van het kind en de feedback daarop
● Huiswerkopdracht

Bijeenkomst 3:
● Evaluatie huiswerk
● Organisatie, DGM in de praktijk
● Theorie DGM, m.b.t. Feedback
● Zelf DGM- les voorbereiden, direct toepasbaar
● Huiswerkopdracht

Bijeenkomst 4:
● Evaluatie huiswerk
● Samen de gemaakte lessen bekijken en feedback ontvangen en geven
● Ruimte voor wensen, evt. DGM en het jonge kind of DGM en W.O. of DGM en ICT
● Evaluatie & Certificaat