Voor wie is DGM?

Vraag (‘gewone’): ‘DGM, wat is dat?’

DGM-vraag (niveau 4): ‘Wat denk je dat er in de klas zal gebeuren als je DGM toepast?’

Doel: U leert de basisvaardigheden van DGM in te zetten, om de taal-denk-ontwikkeling van kinderen de hele dag door te stimuleren.

Doelgroep: Alle collega’s in het basisonderwijs, die betrokken zijn bij de ontwikkeling van leerlingen en/of bijvoorbeeld kind-gesprekken voeren, zowel in onderbouw als bovenbouw.

Tijdsinvestering: 4 bijeenkomsten van ongeveer 2½ - 3 uur. Hierbij komt ook het lezen van de theorie en er zijn enkele huiswerk-opdrachten voor in de klas, of met een leerling.


In deze training is veel ruimte voor interactie met de trainer en met elkaar. Tevens komt naast de DGM-theorie en het zelf maken van DGM-lessen, eerst de taalontwikkeling van kinderen en de eigen manier van communiceren met kinderen aan bod.


Kinderen moeten kansen krijgen voor het ontwikkelen van hun mondelinge taal.

● Door het stellen van prikkelende vragen, kan een kind met elk taalniveau (!) positieve ervaringen opdoen en zijn taalvaardigheid, woordenschat, algemene kennis en ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling verrijken.

● DGM sluit aan bij de manier waarop het brein werkt (breinsleutels), waardoor de effectiviteit van het leren gestimuleerd wordt.

● Uit onderzoek blijkt dat de mondelinge taalvaardigheid zeer belangrijk is voor diverse schoolvakken, zoals o.a. begrijpend lezen en WO. Tevens blijkt uit onderzoek dat kinderen meer leren, als er sprake is van interactie.

● Deze methodiek past prima binnen het vormgeven van het ‘Onderwijs in de 21e eeuw’.


Plezier beleven aan het Samen voeren van een betekenisvol gesprek!
………geen losse methode, maar een methodiek ter verrijking van de leerkrachtvaardigheden; de hele dag inzetbaar.