Training Co-Teacher

Coach of begeleid jij regelmatig leraren, of zou je dat willen?
Voeg dan Co-Teaching toe aan je handelingsrepertoire!
Co-Teaching is een effectieve manier van coaching-on-the-job, die het vakmanschap en de handelingsvaardigheid van leraren versterkt.

Co-Teaching Training Woordweb

Doelgroep

Iedereen die leraren begeleidt (of wil begeleiden) en daarbij tijdens de coaching sessies samen met de leraar voor de groep wil staan, om zo de betreffende leerkracht te versterken in zijn/haar handelen voor de groep en wil begeleiden bij het oplossen van zijn/haar hulpvraag.
Specialisten, intern begeleiders, school- en teamleiders, school- en praktijkopleiders, begeleiders van zij-instromers en kartrekkers van leerteams binnen de school.

Inhoud training

(In Company of Maatwerk-traject)

De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 3 uur, bestaande uit een theoretische basis en een praktijkdeel.

1e bijeenkomst: theorie

Tijdens de eerste bijeenkomst staat de theoretische achtergrond van Co-Teaching centraal. Centrale vragen zijn: ‘Wat houdt Co-Teaching precies in en welke verschillende manieren van Co-teaching zijn er? Welke Co-Teach technieken zijn er? Op welke manier voer je een coachend gesprek, waardoor een leraar inzicht krijgt in zijn eigen hulpvragen?’

2e,3e,4e bijeenkomst: transfer naar de eigen school:

Bij een In Company training bestaat dit deel uit 3 bijeenkomsten met gezamenlijke werkvormen en aanvullende theorie en na het uitvoeren van opdrachten op de praktijkvloer worden de resultaten daarvan gekoppeld aan de theorie.
Tevens gaan de Co-Teachers in opleiding ieder een collega begeleiden en hiervan video-opnames maken. In de bijeenkomsten worden de Co-Teaching resultaten besproken en gekoppeld aan de (verdiepende) theorie, en wordt het proces geëvalueerd. Zo kunnen de Co-Teachers in opleiding na de training andere collega’s begeleiden d.m.v. Co-teaching.

Bij deze In Company training is er sprake van leren van en met collega’s, die ook aan de slag willen met hun Co-Teachingsvaardigheden, om in te zetten binnen dezelfde organisatie. Met afwisselende werkvormen ervaar je samen met een groep collega’s op welke manier Co-Teaching in jullie organisatie ingezet kan geworden.

2e,3e,4e bijeenkomst: transfer naar de eigen school:

Bij een individueel Maatwerk-traject wordt bij deze 3 bijeenkomsten de Co-Teacher in opleiding getraind op de eigen werkvloer, terwijl deze zelf een Co-Teach traject verzorgt voor een collega. De trainingsmomenten bestaan dan ook voor het grootste deel uit het Co-Teachen van de Co-Teacher in opleiding, in een klas bij een collega op de werkvloer. Daarvoor en daarna bespreken we het proces en de mogelijke interventies, om zo krachtig mogelijk te leren van de Co-teach ervaring.

Hierbij wordt er op maat gewerkt; er wordt gekeken naar wat de Co-Teacher in opleiding nodig heeft en wat al bekend is en dus minder/niet aan bod hoeft te komen. Doordat de persoonlijke coaching op de eigen werkvloer plaatsvindt, kunnen de Co- Teachings-vaardigheden snel worden aangeleerd.

Na de training kun je Co-Teaching inzetten binnen eigen school, voor het ondersteunen en begeleiden van collega’s binnen je team en bijvoorbeeld ook het samen goed implementeren van een nieuwe methodiek, mede doordat je als team-lid Co-Teaching ook als losse eenmalige interventie in kunt zetten.

In het kort…

Aan het einde van de training heb je kennis en vaardigheden ontwikkeld, over het begeleiden van een leraar in het algemeen en het coachen van hem/haar d.m.v. Co-Teaching.
Je formuleert je eigen leerdoelen, kijkend naar je praktijksituatie en voorliggende ervaring op het gebied van coaching. Dit bepaalt uiteindelijk hoe je de geleerde vaardigheden in kan zetten.